Friday, October 31, 2014

Izreke selefa o pokuđenosti novotarija, slijeđenju strastima i raspravama

Rekao je Sufjan, rahimehullah: „Novotarija je Iblisu draža od grijeha“.

Rekao je Ibn Abbas, r.a.: „Nemojte sjediti sa sljedbenicima strasti, jer je sjedenje sa njima bolest za srce“.


Rekao je Ebus-Sihtijani, rahimehullah: „Novotar kada god poveća idžtihad, poveća mu se udaljenost od Allaha (tj. od Pravog puta op.p.)“

Rekao je Rafi’ el-Ešres: „Od negodovanja i kazni prema novotaru jeste da se nakon njegove smrti ne spominju njegove dobre osobine“.

Prenosi se da se Sulejman et-Tejmi razbolio, pa je usljed toga žestoko plakao, pa mu je neko rekao: „Šta te rasplakalo? Zar si se uplašio smrti?“, pa je rekao: „Ne! Nego sam jednog dana prošao pored Kaderije (sljedbenik sekte Kaderija koji negiraju kader-odredbu op.p.), pa se bojim da me moj Gospodar upita za to“.

Rekao je Fudajl ibn ‘Ijjad, rahimehullah: „Ko se bude družio sa sljedbenicima strasti neće mu biti data mudrost“.

Također je rekao: „Najbolje osobine pri čovjeku su tri: da ne slijedi strasti, da ne psuje učenjake i da ne ulazi i miješa se sa vladarima“.

Rekao je Šafija, rahimehullah: „Sufizam je izgrađen na ljenosti“.

Rekao je Ibn Abbas, r.a.: „Strast je božansvo koje se obožava, a zatim je proučio ajet: „Zar ne vidiš onog koji je svoju strast za svoje božanstvo uzeo“. (El-Džasije, 23)

Upitao je neko Omera ibn Abdulaziza: „Koji džihad je najbolji?“, pa je rekao: „Da se boriš protiv svojih strasti“.

Također je rekao: „Nemoj biti od onih koji slijede istinu kada to odgovara njihovim strastima, a suprostavljaju kada se suprostavlja njihovim strastima, pa da zbog toga ne budeš nagrađen kad si slijedio istinu, a da budeš kažnjen kada si joj se suprostavio“.

Rekao je Malik ibn Dinar: „Borite se protiv svojih strasti kao što se borite protiv svojih neprijatelja“.

Rekao je Abdullah el-Ermeni, rahimehullah: „Putujući jednom prilikom sam naišao na sveštenika u njegovoj bogomolji, te mi je rekao: „O muslimanu, koji je kod vas najbliži put ka Allahu?“, pa sam mu rekao: „Da se suprostaviš svojim strastima“. Pa se samo okrenuo i ušao u svoju bogomolju. Nakon toga kada sam jedne prilike bio u Mekki za vrijeme Hadždža neki čovjek me poselami pored Ka’be, pa sam mu rekao: „Ko si ti?“, pa mi je rekao: „Ja sam onaj sveštenik.“ Pa sam mu rekao: „Kako si dospio ovdje? (tj. otkud da si postao musliman op.p.)“, pa je rekao: „Sa onim što si mi rekao.“ A u drugom rivajetu: „Ponudio sam svojoj duši Islam, pa ga je odbila, pa sam znao da je istina te sam ga prihvatio i suprostavio joj se“.

Rekao je Ebu Hazim, rahimehullah: „Dvoje ukoliko budeš radio postići ćeš dobro dunjaluka i ahireta: čini ono što mrziš ukoliko to Allah voli, i mrzi ono što voliš ukoliko to Allah mrzi“.

Neko je rekao Dza`feru el-Murei’šu, rahimehullah, da taj i taj čovjek hoda po vodi, pa je rekao: „Doista onaj kome Allah omogući da se suprostavlja svojim strastima je veće od toga da hoda po vodi“.

Rekao je Evza’i, rahimehullah: „Kada Allah želi nekom narodu zlo otvori im vrata rasprave, a zatvori vrata činjenja djela“.

Rekao je Ebu Jusuf el-Kadi: „Znanje i vještina u raspravama je neznanje, a neznanje o tome je znanje“.

Rekao je Vehb ibn Munebbih, rahimehullah: „Ostavi rasprave jer se nećeš sačuvati jednog od dva čovjeka: čovjeka koji je učeniji od tebe, pa kako ćeš se suprostavljat i raspravljat sa nekim ko je učeniji od tebe? I čovjeka od kojeg si ti učeniji, pa kako ćeš se suprostavljat i raspravljat sa nekim od koga si učeniji, pa te zbog toga neće slijediti?“

Rekao je Evza’i, rahimehullah: „Kada Allah želi nekom robu da zabrani bereket znanja, zaokupi ga sa Megalīt (teška šerijatska pitanja op.p.) doista sam vidio da su to najneučeniji ljudi“.

Prenosi se od Sufjana ibn Amra ibn Kajsa, rahimehullah da je rekao: „Rekao sam Hakemu rahimehullah: „Šta je ljude odvelo u slijeđenje strasti?“, pa je rekao: „Rasprave“.

Prenosi se od Hišama ibn Hassana, rahimehullah da je neki čovjek došao Hasanu el-Basriju, rahimehullah, pa mu rekao: „O Ebu Seid, dođi da se raspravljam sa tobom u vjeri.“ Pa mu je Hasan odgovorio: „Što se mene tiče ja sam svoju vjeru spoznao, a ti ako si svoju izgubio traži je negdje drugo“.

(Izabrano iz djela: Hajatus-selefi bejnel-kavli vel-’ameli - Ahmed ibn Nasir Et-Tajjar)


Priredio: Mersed Suljkanović